یماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد.
این بیماری معمولا در سنین بلوغ اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در بیضه چپ بیشتر است و این به دلیل یکسان نبودن آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واریکوسل در هر دو بیضه رخ می دهد اما امکان آن صفر نیست. همچنین باید گفت همه ی انواع واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تاثیر گذارند.

◽️واریکوسل تنها در کیسه ی بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به واریس پا می باشد. این مشکل می تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می تواند باعث ناباروری مردانه و کوچک شدن بیضه ها شود.

🔮روش تشخیص واریکوسل

بسیاری از مردان نمی دانند که مبتلا به واریکوسل هستند زیرا اغلب هیچ علائمی ندارد. اما در حقیقت واریکوسل بسیار شایع بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به آن مبتلا هستند.

📋علائم
با اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه ای ندارند اما در واقع این بیماران علائم مشترک بسیاری دارند که اغلب به آن بی توجه هستند. برخی از این علائم عبارت است از:

◽️بزرگی و پیچ خوردگی رگ ها (سیاهرگ ها) درون کیسه ی بیضه که شبیه به یک کیسه ی کِرم می باشد.
◽️احساس سنگینی، گرفتگی و درد در پوست بیضه
◽️توده یا گره ای درون بیضه که درد ندارد
◽️یکی از بیضه ها بزرگتر یا سنگین تر از دیگری می باشد.
◽️دردی که هنگام ایستادن تشدید شده ولی با دراز کشیدن آرام می شود.
◽️کاهش تعداد اسپرم ها
◽️دردی که پس از فعالیت های شدید بدتر می شود.
◽️دردی که با گرمای هوا تشدید می شود